Publikováno: 13 března, 2025By 7,1 min čtení

Digitální marketing prochází (r)evolucí a AI nástroje mění způsob práce. Dokážou spoustu procesů zrychlit a zefektivnit, ale také generují polopravdy a texty plné slovní vaty. Úspěšné značky proto stále investují do „živých“ psavců, tedy expertního lidského copywritingu. Ve StartOnline víme, jak vytvářet obsah, který v éře AI skutečně funguje. Chcete ho i vy?

Jak AI mění pravidla hry

ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity a desítky dalších. Všechny tyto nástroje dokážou vygenerovat text na jakékoliv téma během několika sekund. Pro majitele e-shopů a poskytovatele online služeb to může znít jako splněný sen. Naplnit firemní blog AI texty za jedno odpoledne a skoro zadarmo? Wow! Jenže realita úspěšného marketingu je složitější.

Zatímco AI nástroje excelují v rychlosti produkce textů, zákazníci i Google jsou náročnější. Chtějí skutečnou expertizu. Tou zázračnou metodou, která odděluje ono pověstné „zrno od plev“ je E-E-A-T. A právě v ní je role profesionálního copywritera nenahraditelná.

E-E-A-T: Když Google určuje kvalitu obsahu

Google v tom má jasno. Už v roce 2023 rozšířil své hodnotící kritérium E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) o další E (Experience). Zdroj.

Pro váš business to znamená jediné. Jestli chcete rankovat na nejvyšších pozicích SERPu (tedy chcete být ideálně na první stránce ve vyhledávání), měli byste mít na svém webu obsah, který je důvěryhodný, vychází z reálných zkušeností a hluboké expertizy.

V překladu do „lidštiny“ zkratka E-E-A-T znamená:

  • Experience (zkušenosti): tedy přítomnost případových studií, konkrétních příkladů z praxe či autentických zkušeností s daným produktem či službou.

StartOnline tip: Požádejte své zákazníky o recenzi či krátké recenzní video.

  • Expertise (odbornost): na vašem webu by neměly chybět aktuální trendy a novinky, ale také komplexní informace o vašem oboru napsané srozumitelnou formou.

StartOnline tip: Dobře fungují pravidelné krátké rubriky s novinkami. Čtenáři se k těmto „jednohubkám“ rádi vracejí a Google je miluje.

  • Authoritativeness (autorita): tedy citace, rozhovory s odborníky a reference zákazníků. Zkrátka důkazy o expertize, které budují důvěru návštěvníků vašeho webu.

StartOnline tip: Autentické názory z praxe vždy předčí obecné poučky. Zkuste do svého obsahu zařadit názor jiného odborníka.

  • Trustworthiness (důvěryhodnost): veškeré informace na vašem webu by měly být pravdivé a ověřitelné. Uvádějte zdroje dat a udržujte své stránky aktuální.

StartOnline tip: Aktualizujte své starší články a transparentně komunikujte i o méně příjemných tématech typu reklamace, zpožděné objednávky či vrácení zboží. V očích zákazníků stoupnete na hodnotě a Google čerstvý obsah odměňuje lepšími pozicemi.

Nevíte, jak na to? Na kvalitní texty jsme tu my

Že na všechny tyto tipy nemáte čas? Rozumíme. Naši profesionální copywriteři dokážou přetavit vaše zkušenosti, znalosti a podstatu vašeho podnikání do sdělení, které nejen zaujme Google, ale především osloví vaše potenciální klienty.

Síla AI je v rukou toho, kdo ji ovládá

AI je nástroj. Přirovnejme ji k nástroji hudebnímu. Ten potřebuje pro skvělý výsledek ruce šikovného hudebníka. Osobu s vytříbeným sluchem, vytrénovanými prsty a citem pro rytmus a harmonii. V případě tvorby marketingových textů se jedná o copywritera. Zkušeného profesionála, který:

  • rozumí potřebám klienta,
  • zná jeho cílovou skupinu,
  • je do detailu informován o službách a produktech,
  • dokáže definovat jedinečný tone of voice značky,
  • má v malíku marketingovou strategii klienta.

Takový expert ví co a jak zadat do AI, aby výsledek skutečně rezonoval s publikem a přinášel měřitelné výsledky.

Za kvalitou výstupu stojí expert, ne nástroj

Tvorba prodejního textu často vyžaduje celý „orchestr“ AI nástrojů. Každý je totiž vhodný na něco jiného. Jedna AI zajistí důkladnou rešerši (např. Perplexity), jiná pomůže vyladit prompt (např. ChatGPT) a další vygeneruje na základě předešlých dvou výstupů čtivý text (např. Claude).

Celý proces ovšem probíhá pod taktovkou profesionálního copywritera, který rozpozná, kdy je třeba výstup ještě „ručně vyladit“. Zajistí, aby výsledný text splňoval principy E-E-A-T a zaujal zákazníky i vyhledávače.

Stejný nástroj může přinést různé výsledky

Umělá inteligence je jen tak dobrá jako prompt, který dostane. Zůstaňme u hudebního přirovnání. Představte si, že vás někdo posadí ke klavíru a řekne: „Zahraj Claire de Lune od Debussyho.“ Uf! Existují 3 možné scénáře:

1. Začátečník neví, jak na to
Nikdy jste u klavíru neseděli a nevíte, jak na něj správně hrát. Výsledkem bude kakofonie, která posluchače spíše odradí.

V překladu do marketingového prostředí to znamená: pokud nemáte praktické zkušenosti s tvorbou chytlavých textů, které prodávají a zadáte AI pouze strohý prompt: „napiš mi článek na blog o naší firmě“ nebo „vytvoř popisek produktu XY“, bude výsledkem generický AI text plný prázdných frází, který vaše zákazníky nejspíše nezaujme.

2. Pokročilý má základy v kapse, ale…
Možná dokážete zahrát jednoduchou melodii, která lahodí uchu. K subtilním nuancím Debussyho má však daleko.

V případě „hry“ s AI copywritingem již víte, že potřebujete zadání více specifikovat. Váš prompt vypadá třeba takto: „napiš prodejní text o našem novém produktu XY pro ženy ve věku 30–45 let, zdůrazni jeho hlavní benefity a přidej výzvu k akci.“ Výsledek je čitelný a na první pohled použitelný. Oslovuje ženy, zmiňuje výhody produktu a obsahuje CTA. Nezná však širší marketingovou strategii, nemá hlubší znalost vaší značky či specifického tone of voice. Nepracuje s emocemi způsobem, který je vašemu publiku blízký. Je to slušný text, který nikoho neurazí, ale ani nenaláká k nákupu.

3. Mistr v oboru oslní výsledkem
Ve třetím případě jste zkušený pianista se stovkami až tisíci hodin tréninku. Claire de Lune zahrajete s lehkostí a citem, který posluchače dojme k slzám.

Podobně pracuje zkušený copywriter s AI. Dokáže formulovat komplexní a vícevrstvé prompty a definovat vlastní AI asistenty. Vytvoří personalizovaný nástroj, který je detailně seznámen s vaší značkou, produkty, tone of voice, cílovým publikem a rozumí širšímu kontextu kampaní. Copywriter-virtuóz kombinuje různé AI nástroje. Ví, jak výstup upravit, aby rezonoval s cílovou skupinou a plnil marketingové cíle.

Budoucnost patří synergii

Úspěšná tvorba digitálního obsahu nespočívá ve volbě mezi strojem a člověkem. Jak to máme my ve StartOnline? AI v marketingu aktivně využíváme. A rádi. Nakopne naši kreativitu, pomůže s tvorbou publikačního plánu a urychlí rutinní úkoly. Díky tomu soustředíme naši lidskou expertizu tam, kde přináší největší hodnotu: v komunikaci s klienty, nastavování strategií a ladění obsahu, který skutečně prodává. I ta nejpokročilejší AI totiž potřebuje lidské vedení, které jí dodá smysl, kontext a duši.

Chcete se odlišit od konkurence?

Hledáte pro svůj web textaře, který nevyplodí litanie floskulí a zbytečné omáčky, ale obsah, který vaše zákazníky chytne za srdce? Ve StartOnline kombinujeme užitečné funkce AI nástrojů s expertizou našich zkušených copywriterů. Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci a zjistěte, jak můžeme pomoci vaší značce vystoupit z davu.

Publikováno: 13 března, 20257,1 min čtení

Digitální marketing prochází (r)evolucí a AI nástroje mění způsob práce. Dokážou spoustu procesů zrychlit a zefektivnit, ale také generují polopravdy a texty plné slovní vaty. Úspěšné značky proto stále investují do „živých“ psavců, tedy expertního lidského copywritingu. Ve StartOnline víme, jak vytvářet obsah, který v éře AI skutečně funguje. Chcete ho i vy?

Jak AI mění pravidla hry

ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity a desítky dalších. Všechny tyto nástroje dokážou vygenerovat text na jakékoliv téma během několika sekund. Pro majitele e-shopů a poskytovatele online služeb to může znít jako splněný sen. Naplnit firemní blog AI texty za jedno odpoledne a skoro zadarmo? Wow! Jenže realita úspěšného marketingu je složitější.

Zatímco AI nástroje excelují v rychlosti produkce textů, zákazníci i Google jsou náročnější. Chtějí skutečnou expertizu. Tou zázračnou metodou, která odděluje ono pověstné „zrno od plev“ je E-E-A-T. A právě v ní je role profesionálního copywritera nenahraditelná.

E-E-A-T: Když Google určuje kvalitu obsahu

Google v tom má jasno. Už v roce 2023 rozšířil své hodnotící kritérium E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) o další E (Experience). Zdroj.

Pro váš business to znamená jediné. Jestli chcete rankovat na nejvyšších pozicích SERPu (tedy chcete být ideálně na první stránce ve vyhledávání), měli byste mít na svém webu obsah, který je důvěryhodný, vychází z reálných zkušeností a hluboké expertizy.

V překladu do „lidštiny“ zkratka E-E-A-T znamená:

  • Experience (zkušenosti): tedy přítomnost případových studií, konkrétních příkladů z praxe či autentických zkušeností s daným produktem či službou.

StartOnline tip: Požádejte své zákazníky o recenzi či krátké recenzní video.

  • Expertise (odbornost): na vašem webu by neměly chybět aktuální trendy a novinky, ale také komplexní informace o vašem oboru napsané srozumitelnou formou.

StartOnline tip: Dobře fungují pravidelné krátké rubriky s novinkami. Čtenáři se k těmto „jednohubkám“ rádi vracejí a Google je miluje.

  • Authoritativeness (autorita): tedy citace, rozhovory s odborníky a reference zákazníků. Zkrátka důkazy o expertize, které budují důvěru návštěvníků vašeho webu.

StartOnline tip: Autentické názory z praxe vždy předčí obecné poučky. Zkuste do svého obsahu zařadit názor jiného odborníka.

  • Trustworthiness (důvěryhodnost): veškeré informace na vašem webu by měly být pravdivé a ověřitelné. Uvádějte zdroje dat a udržujte své stránky aktuální.

StartOnline tip: Aktualizujte své starší články a transparentně komunikujte i o méně příjemných tématech typu reklamace, zpožděné objednávky či vrácení zboží. V očích zákazníků stoupnete na hodnotě a Google čerstvý obsah odměňuje lepšími pozicemi.

Nevíte, jak na to? Na kvalitní texty jsme tu my

Že na všechny tyto tipy nemáte čas? Rozumíme. Naši profesionální copywriteři dokážou přetavit vaše zkušenosti, znalosti a podstatu vašeho podnikání do sdělení, které nejen zaujme Google, ale především osloví vaše potenciální klienty.

Síla AI je v rukou toho, kdo ji ovládá

AI je nástroj. Přirovnejme ji k nástroji hudebnímu. Ten potřebuje pro skvělý výsledek ruce šikovného hudebníka. Osobu s vytříbeným sluchem, vytrénovanými prsty a citem pro rytmus a harmonii. V případě tvorby marketingových textů se jedná o copywritera. Zkušeného profesionála, který:

  • rozumí potřebám klienta,
  • zná jeho cílovou skupinu,
  • je do detailu informován o službách a produktech,
  • dokáže definovat jedinečný tone of voice značky,
  • má v malíku marketingovou strategii klienta.

Takový expert ví co a jak zadat do AI, aby výsledek skutečně rezonoval s publikem a přinášel měřitelné výsledky.

Za kvalitou výstupu stojí expert, ne nástroj

Tvorba prodejního textu často vyžaduje celý „orchestr“ AI nástrojů. Každý je totiž vhodný na něco jiného. Jedna AI zajistí důkladnou rešerši (např. Perplexity), jiná pomůže vyladit prompt (např. ChatGPT) a další vygeneruje na základě předešlých dvou výstupů čtivý text (např. Claude).

Celý proces ovšem probíhá pod taktovkou profesionálního copywritera, který rozpozná, kdy je třeba výstup ještě „ručně vyladit“. Zajistí, aby výsledný text splňoval principy E-E-A-T a zaujal zákazníky i vyhledávače.

Stejný nástroj může přinést různé výsledky

Umělá inteligence je jen tak dobrá jako prompt, který dostane. Zůstaňme u hudebního přirovnání. Představte si, že vás někdo posadí ke klavíru a řekne: „Zahraj Claire de Lune od Debussyho.“ Uf! Existují 3 možné scénáře:

1. Začátečník neví, jak na to
Nikdy jste u klavíru neseděli a nevíte, jak na něj správně hrát. Výsledkem bude kakofonie, která posluchače spíše odradí.

V překladu do marketingového prostředí to znamená: pokud nemáte praktické zkušenosti s tvorbou chytlavých textů, které prodávají a zadáte AI pouze strohý prompt: „napiš mi článek na blog o naší firmě“ nebo „vytvoř popisek produktu XY“, bude výsledkem generický AI text plný prázdných frází, který vaše zákazníky nejspíše nezaujme.

2. Pokročilý má základy v kapse, ale…
Možná dokážete zahrát jednoduchou melodii, která lahodí uchu. K subtilním nuancím Debussyho má však daleko.

V případě „hry“ s AI copywritingem již víte, že potřebujete zadání více specifikovat. Váš prompt vypadá třeba takto: „napiš prodejní text o našem novém produktu XY pro ženy ve věku 30–45 let, zdůrazni jeho hlavní benefity a přidej výzvu k akci.“ Výsledek je čitelný a na první pohled použitelný. Oslovuje ženy, zmiňuje výhody produktu a obsahuje CTA. Nezná však širší marketingovou strategii, nemá hlubší znalost vaší značky či specifického tone of voice. Nepracuje s emocemi způsobem, který je vašemu publiku blízký. Je to slušný text, který nikoho neurazí, ale ani nenaláká k nákupu.

3. Mistr v oboru oslní výsledkem
Ve třetím případě jste zkušený pianista se stovkami až tisíci hodin tréninku. Claire de Lune zahrajete s lehkostí a citem, který posluchače dojme k slzám.

Podobně pracuje zkušený copywriter s AI. Dokáže formulovat komplexní a vícevrstvé prompty a definovat vlastní AI asistenty. Vytvoří personalizovaný nástroj, který je detailně seznámen s vaší značkou, produkty, tone of voice, cílovým publikem a rozumí širšímu kontextu kampaní. Copywriter-virtuóz kombinuje různé AI nástroje. Ví, jak výstup upravit, aby rezonoval s cílovou skupinou a plnil marketingové cíle.

Budoucnost patří synergii

Úspěšná tvorba digitálního obsahu nespočívá ve volbě mezi strojem a člověkem. Jak to máme my ve StartOnline? AI v marketingu aktivně využíváme. A rádi. Nakopne naši kreativitu, pomůže s tvorbou publikačního plánu a urychlí rutinní úkoly. Díky tomu soustředíme naši lidskou expertizu tam, kde přináší největší hodnotu: v komunikaci s klienty, nastavování strategií a ladění obsahu, který skutečně prodává. I ta nejpokročilejší AI totiž potřebuje lidské vedení, které jí dodá smysl, kontext a duši.

Chcete se odlišit od konkurence?

Hledáte pro svůj web textaře, který nevyplodí litanie floskulí a zbytečné omáčky, ale obsah, který vaše zákazníky chytne za srdce? Ve StartOnline kombinujeme užitečné funkce AI nástrojů s expertizou našich zkušených copywriterů. Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci a zjistěte, jak můžeme pomoci vaší značce vystoupit z davu.