Publikováno: 18 dubna, 20184,9 min čtení

Vaše přípravy na implementaci nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation – GDPR) jsou pravděpodobně v plném proudu. GDPR vstupuje v platnost 25. května 2018.  V tomto článku se dozvíte, jak by se změny o ochraně osobních údajů měly projevit na vašem webu.

Osobní údaje na vašem webu

Pokud vlastníte web, pravděpodobně shromažďujete o jeho uživatelích data a třeba je využíváte i pro vaše marketingové kampaně. Měli byste vědět, že za osobní údaje nejsou považovany jen e-mail, telefon či adresa zákazníka. Patří k nim i údaje jako IP adresa, chování uživatele na webu či informace o tom, z jakého zařízení si váš web prohlížel. GDPR se týká také všech fotek, videí či referencí, které na svém webu uvádíte.

Nové nařízení se tedy nevztahuje pouze na e-shopy a další weby s přímým prodejem. Potřebujete se nad ním zamyslet i v případě, že (pouze) používáte jakoukoli webovou analytiku, případně ji používáte k personalizaci reklamy – typicky pro remarketingové kampaně. Prověřit potřebujete i veškerý obsah, který na webu používáte.

Nejdříve ty zjevné osobní údaje. GDPR se vás týká v případě, když na webu používáte:

  • Kontaktní formulář
  • Přihlášení k odběru newsletteru
  • Objednávkový formulář
  • Prodej přes eshop
  • Registraci uživatelů
  • Přihlašování uživatelů na akce
  • Stažení čehokoli výměnou za získání kontaktních údajů (např. stažení e-booku výměnou za e-mail)

GDPR se vás ale týká také tehdy, když používáte:

  • Google Analytics, nebo jinou webovou analytiku
  • Mailchimp, nebo jiné služby pro rozesílání emailů
  • Facebook prvky (sdílení, lajkování článků, eventů a podobně) a widgety jiných sociálních sítí
  • Google AdWords, Sklik nebo RTB reklamu

Co kvůli GDPR potřebujete řešit

Klíčové z hlediska GDPR na vašem webu je:

  1. Informování uživatelů o tom, jak nakládáte s informacemi, které o nich získáváte.
  2. Získání souhlasu s použitím osobních údajů a to pro všechny účely použití zvlášť.

Typicky jde o to, abyste získali explicitní souhlas k tomu, že budete uživatelům zasílat obchodní sdělení, tj. nesmíte provádět tyto úkony automaticky, například když si u vás někdo stáhne e-book nebo si něco objedná či zakoupí. Pokud cílíte na uživatele přes remarketingovou kampaň, musí s tím předem souhlasit. Pokud vám uživatel poskytne svůj e-mail, telefon či adresu, musí vědět, k čemu tyto údaje potřebujete, jak dlouho je uchováváte a jak může požádat o jejich vymazání.

Uživatelé vašeho webu mají podle GDPR právo na:

  • Úpravu svých osobních údajů
  • Vymazání údajů, včetně toho, že musí vědět jak vás o to požádat
  • Přenesení osobních údajů k jinému poskytovali služeb
  • Omezení zpracování, například užití údajů ve sporných případech
  • Námitky – například že nepotřebujete všechny údaje uživatele, které žádáte
  • Vznesení námitky u Úřadu pro ochranu osobních údajů

První praktické kroky k implementaci GDPR na váš web

  1. U všech formulářů, registrací, přihlášek, kde oprávněně potřebujete získat informace o uživateli, ho musíte informovat o tom, co se získanými daty děláte. V tomto případě jde pouze o informování, nemusíte žádat o souhlas.
Ukázka GDPR na webu

Obrázek převzatý z www.siruss.co.uk/blog/gdpr

  1. „Informovat“ znamená odkázat (např. pomocí linku) na zvláštní dokument o ochraně osobních údajů, který možná ještě na webu nemáte a budete ho muset vypracovat. Nesmí být součástí obchodních podmínek, vytvořte ho zvlášť.
  1. Pokud jste dosud všechny získané kontakty z webu automaticky používali k zasílání obchodních sdělení, budete odteď muset získat souhlas formou opt-in. U různých formulářů tak možná budete mít jednak informaci o zpracování osobních údajů, jednak žádost o aktivní souhlas uživatele.
Ukázka GDPR na webu

Obrázek převzatý z www.siruss.co.uk/blog/gdpr

  1. Pokud využíváte webovou analytiku, potřebujete na webu zřídit nebo upravit cookie lištu. O některých cookies budete pouze informovat, s použitím jiných musíte získat souhlas (třeba v případě již zmiňovaného remarketingu).
  1. V případě, že je váš web propojen s dalšími poskytovateli služeb, musíte se podívat na to, jak se k GDPR postavily tyto třetí strany a podle toho se zařídit. Společnosti jako třeba Google nebo Mailchimp už mají své podmínky a smlouvy zveřejněné. Jaké změny chystá ohledně GDPR Facebook se pravděpodobně dozvíme až 25. května.

GDPR bude mít na vzhled a funkčnost webů nemalý vliv. I když se k požadavkům lze postavit různými kreativními způsoby, o kterých se právníci zatím dohadují, doporučujeme začít s implementací alespoň u těch kroků, které jsou zjevné. Nezapomeňte, že za web je odpovědný jeho majitel, ne ten, kdo ho vytvořil, ať už to bylo před rokem či dříve.

Publikováno: 18 dubna, 20184,9 min čtení

Vaše přípravy na implementaci nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation – GDPR) jsou pravděpodobně v plném proudu. GDPR vstupuje v platnost 25. května 2018.  V tomto článku se dozvíte, jak by se změny o ochraně osobních údajů měly projevit na vašem webu.

Osobní údaje na vašem webu

Pokud vlastníte web, pravděpodobně shromažďujete o jeho uživatelích data a třeba je využíváte i pro vaše marketingové kampaně. Měli byste vědět, že za osobní údaje nejsou považovany jen e-mail, telefon či adresa zákazníka. Patří k nim i údaje jako IP adresa, chování uživatele na webu či informace o tom, z jakého zařízení si váš web prohlížel. GDPR se týká také všech fotek, videí či referencí, které na svém webu uvádíte.

Nové nařízení se tedy nevztahuje pouze na e-shopy a další weby s přímým prodejem. Potřebujete se nad ním zamyslet i v případě, že (pouze) používáte jakoukoli webovou analytiku, případně ji používáte k personalizaci reklamy – typicky pro remarketingové kampaně. Prověřit potřebujete i veškerý obsah, který na webu používáte.

Nejdříve ty zjevné osobní údaje. GDPR se vás týká v případě, když na webu používáte:

  • Kontaktní formulář
  • Přihlášení k odběru newsletteru
  • Objednávkový formulář
  • Prodej přes eshop
  • Registraci uživatelů
  • Přihlašování uživatelů na akce
  • Stažení čehokoli výměnou za získání kontaktních údajů (např. stažení e-booku výměnou za e-mail)

GDPR se vás ale týká také tehdy, když používáte:

  • Google Analytics, nebo jinou webovou analytiku
  • Mailchimp, nebo jiné služby pro rozesílání emailů
  • Facebook prvky (sdílení, lajkování článků, eventů a podobně) a widgety jiných sociálních sítí
  • Google AdWords, Sklik nebo RTB reklamu

Co kvůli GDPR potřebujete řešit

Klíčové z hlediska GDPR na vašem webu je:

  1. Informování uživatelů o tom, jak nakládáte s informacemi, které o nich získáváte.
  2. Získání souhlasu s použitím osobních údajů a to pro všechny účely použití zvlášť.

Typicky jde o to, abyste získali explicitní souhlas k tomu, že budete uživatelům zasílat obchodní sdělení, tj. nesmíte provádět tyto úkony automaticky, například když si u vás někdo stáhne e-book nebo si něco objedná či zakoupí. Pokud cílíte na uživatele přes remarketingovou kampaň, musí s tím předem souhlasit. Pokud vám uživatel poskytne svůj e-mail, telefon či adresu, musí vědět, k čemu tyto údaje potřebujete, jak dlouho je uchováváte a jak může požádat o jejich vymazání.

Uživatelé vašeho webu mají podle GDPR právo na:

  • Úpravu svých osobních údajů
  • Vymazání údajů, včetně toho, že musí vědět jak vás o to požádat
  • Přenesení osobních údajů k jinému poskytovali služeb
  • Omezení zpracování, například užití údajů ve sporných případech
  • Námitky – například že nepotřebujete všechny údaje uživatele, které žádáte
  • Vznesení námitky u Úřadu pro ochranu osobních údajů

První praktické kroky k implementaci GDPR na váš web

  1. U všech formulářů, registrací, přihlášek, kde oprávněně potřebujete získat informace o uživateli, ho musíte informovat o tom, co se získanými daty děláte. V tomto případě jde pouze o informování, nemusíte žádat o souhlas.
Ukázka GDPR na webu

Obrázek převzatý z www.siruss.co.uk/blog/gdpr

  1. „Informovat“ znamená odkázat (např. pomocí linku) na zvláštní dokument o ochraně osobních údajů, který možná ještě na webu nemáte a budete ho muset vypracovat. Nesmí být součástí obchodních podmínek, vytvořte ho zvlášť.
  1. Pokud jste dosud všechny získané kontakty z webu automaticky používali k zasílání obchodních sdělení, budete odteď muset získat souhlas formou opt-in. U různých formulářů tak možná budete mít jednak informaci o zpracování osobních údajů, jednak žádost o aktivní souhlas uživatele.
Ukázka GDPR na webu

Obrázek převzatý z www.siruss.co.uk/blog/gdpr

  1. Pokud využíváte webovou analytiku, potřebujete na webu zřídit nebo upravit cookie lištu. O některých cookies budete pouze informovat, s použitím jiných musíte získat souhlas (třeba v případě již zmiňovaného remarketingu).
  1. V případě, že je váš web propojen s dalšími poskytovateli služeb, musíte se podívat na to, jak se k GDPR postavily tyto třetí strany a podle toho se zařídit. Společnosti jako třeba Google nebo Mailchimp už mají své podmínky a smlouvy zveřejněné. Jaké změny chystá ohledně GDPR Facebook se pravděpodobně dozvíme až 25. května.

GDPR bude mít na vzhled a funkčnost webů nemalý vliv. I když se k požadavkům lze postavit různými kreativními způsoby, o kterých se právníci zatím dohadují, doporučujeme začít s implementací alespoň u těch kroků, které jsou zjevné. Nezapomeňte, že za web je odpovědný jeho majitel, ne ten, kdo ho vytvořil, ať už to bylo před rokem či dříve.