Soutěžíte rádi? Uživatelé Facebooku ano! Uspějí zde soutěže, které pobaví, zároveň však tento formát můžete klidně využít i pro šíření odborného obsahu. Vyzkoušeli jste už, co vám soutěže na Facebooku přinesou? V tomto článku získáte praktické tipy, jak soutěže na Facebooku pořádat. Další podrobnosti se můžete dozvědět na našem školení Facebook pro firmy II.

Soutěže na Facebooku nastartují vaši stránku

Soutěže na Facebooku jsou jedním z nejlepších způsobů, jak rozjet vaši stránku, pokud na Facebooku začínáte a potřebujete rychle zvýšit počet fanoušků nebo pokud vaše stránka spí a fanoušci na vás nereagují.

soutěže na facebooku

Soutěže na Facebooku nastartují vaši stránku

Pokud začínáte: Vaším cílem bude oslovit co nejvíce uživatelů Facebooku ve vaší cílové skupině a získat je jako fanoušky. To nejdůležitější je mít relevantní, nikoliv jakékoli fanoušky! I kdyby vaším cílem byl pouze branding, pravděpodobně budete chtít získané fanoušky oslovovat opakovaně a v jistém momentu jim prodat své produkty či služby. Proto cílení soutěže dobře promyslete a soutěž jasně spojte se svou činností.

Pokud chcete rozproudit život na vaší stránce: Cílit pak budete spíše na existující fanoušky a s tím musíte počítat i v zadání soutěže. Můžete se fanoušků zeptat na vaše produkty, ujasnit si, jaká je poptávka, nabídnout jim věrnostní či speciální slevy. Fanoušci vám také mohou pomoci vymyslet slogan či název nového produktu. Pokud je zároveň motivujete odměnou, určitě získáte zajímavé podněty.

Proč soutěže na Facebooku dělat

Ptát se, proč danou věc děláte a jaký je cíl takové aktivity, to je základ online strategie. V našem studiu se domníváme, že soutěž by měla být součástí série promyšlených kroků, které vedou k plnění obchodních cílů. Samotná soutěž slouží především k probuzení zájmu a stojí tedy na začátku prodejního cyklu. (Výjimkou jsou ovšem soutěže typu „prvním 3 reagujícím dáme 30% slevu…)

Ze soutěže vytěžíte více, máte-li promyšlené navazující aktivity. Pokud v soutěži získáváte e-mailový kontakt, mějte předem připravené navazující e-maily. Pokud je cílem získat fanoušky na stránce, připravte si předem další sekvenci kampaně k publikování. Pokud odkazujete lidi v soutěži na web, mějte připravený FB remarketing atd.

Příklad z naší praxe:

V říjnu 2017 jsme pořádali soutěž Co jste zažili v létě 2017 na Mallorce? na stránce Dovolená na Mallorce. Jejím smyslem bylo uzavřít sezonu v měsíci, kdy jinak nebylo moc co dělat, získat zpětnou vazbu a kvalitní fotky a videa od uživatelů, kteří v létě 2017 Mallorcu navštívili. Naším cílem zároveň bylo pozvednout aktivitu a zapojení fanoušků na stránce ještě dříve, než jsme v listopadu 2017 zahájili novou prodejní kampaň Mallorca first minute.

Z hlediska strategie tedy plnila soutěž několik funkcí: získali jsme materiál, který jsme použili při propagaci nové sezony. Získali jsme informace, které nám pomohly definovat novou nabídku. V neposlední řadě jsme získali nové fanoušky a probudili ty stávající, kteří byli více připraveni vnímat nabídky nové sezony.

Další příklad:

V květnu 2017 jsme na stránce Bio-parfemy.cz pořádali soutěž o oranžový bioparfém. Proč? Podle dlouhodobého strategického plánu jsme se každý měsíc věnovali propagaci parfému v jedné barvě spojeného s konkrétní charakteristikou či dovedností – v tomto případě s kreativitou. Na tuto soutěž navazovala prodejní kampaň na oranžové produkty  a remarketing jak na Facebooku, tak přes bannery na internetu.

 

 

Jak na pravidla soutěže

Pořádání soutěží na Facebooku už vyžaduje jisté know-how i základní znalost legislativy. Soutěže jsou regulované oficiálními pravidly používání Facebook stránek, bod 3 – Propagace na stránkách, ve skupinách a událostech.  Obvykle pravidla soutěže figurují u soutěže jako samostatný dokument zveřejněný formou poznámek na Facebooku. (Pokud pro soutěž používáte aplikaci, pravidla jsou součástí aplikace.) Pravidla jsou nezbytná, ale z naší zkušenosti vyplývá, že je nikdo nečte. Všechno důležité, co od soutěžících vyžadujete, musíte sdělit v hlavním příspěvku na své zdi.

Co uvést již v příspěvku:

  • Že jde o soutěž (ideálně textem i v grafice).
  • Co přesně od soutěžících požadujete.
  • O co soutěží, případně i kolik cen bude uděleno.
  • Datum ukončení soutěže.
  • Odkaz na kompletní pravidla.

Co uvést v pravidlech:

  • Kdo soutěž pořádá – název firmy a IČ.
  • Kdo se může soutěže účastnit (obvykle osoby nad 18 let) a lokalita, kam jste schopni doručit výhry.
  • Jaká jsou kritéria, podle kterých se příspěvky hodnotí a kolik bude výherců.
  • Časový harmonogram soutěže: kdy se sbírají příspěvky do soutěže, jak dlouho trvá vyhodnocení, kdy jsou vyhlášeni výherci.
  • Nesmí chybět klauzule, že Facebook nemá se soutěží nic společného.

Soutěže na Facebooku jsou v kombinaci s reklamní kampaní skvělým a účinným formátem, který může vyzkoušet úplně každý. Stačí vám dobrý nápad, který dostanete k těm správným lidem. Ale vždy přemýšlejte, proč to děláte.

Více tipů k pořádání soutěže na Facebooku získáte na našem školení Facebook pro firmy. Soutěže pro vás také můžeme vymyslet a uskutečnit v rámci našich služeb.